Wednesday, February 20, 2013

Let us in!

Docomo wants you to download an app so they can send you advertisements, under the guise of coupons and discounts. No, really, read the article. I know, in reality, no one is shocked by this. It’s basically just another form of opt-in customer tracking/marketing where you download an app, and in exchange for letting Docomo and stores know where you are, you get coupons and discounts that probably don’t actually save you any money when you go to purchase something from said overpriced department store. But that’s just me. You do what you feel.
ドコモ、スマホで来店促す 百貨店や 商業施設と提携
2013/2/20 22:09

スマートフォン(スマホ)を使って店舗 への来店を促す取り組みが本格化してい る。NTTドコモは20日、来店時にスマホ にクーポンなどを配布する取り組みを開 始。JR大阪駅北側の再開発地区「うめき た」では4月に顧客の好みに合わせた情報 を配信する。 ドコモは東急百貨店など東京都内の 約170店で始めた。店内にはたばこ箱サイ ズの音波発生装置を設置し、周囲10メート ル程度に音波を飛ばす。音波を検知したス マホにはサーバーからクーポンやポイント が送られる。

専用のアプリ(応用ソフト)をスマホに ダウンロードすると利用できる。対象とな るのは米グーグルの基本ソフト(OS) 「アンドロイド」搭載端末で、米アップ ルのスマホ「iPhone(アイフォー ン)」も対応する予定。ドコモは店舗から 手数料と使用実績に応じた料金を受け取 る。2013年度には1000店超の採用を目指 す。 「うめきた」では複合商業施設のグラン フロント大阪が開業する4月26日からサー ビスを開始する。サービスはうめきたの運 営会社と電通国際情報サービスが手掛ける 。

利用者は専用アプリを起動させながら街 中を歩くか、店舗内の電子看板にJR西日 本のIC乗車券「ICOCA(イコカ)」 などRFID(無線自動識別)機能の付 いたカードを触れさせて情報を記録。その 記録をもとに、スマホにおすすめのイベン トや店舗情報を表示する仕組みだ。

スマホなどのインターネット「オンライ ン」を活用し、実際の店舗「オフライン」 に誘導する取り組みは、それぞれの頭文字 を略して「O2O(オンライン・ トゥー・オフライン)」と呼ばれている。 O2Oは店にとってクーポンなどで集客に つなげられるほか、顧客の購買傾向や年 齢、性別などの個人情報を容易に把握で きる利点がある。

http://www.nikkei.com/article/DGXNASDD200MC_Q3A220C1TJ0000/

Docomo drives entry to shops with smartphones, partners with department stores and sales offices

An initiative to use smartphones to drive traffic to stores is taking shape. NTT Docomo announced the beginning of a program to deliver coupons and similar items to smartphones on the 20 th . It will send information related customers preferences in April focused on the reopening of the JR Osaka train station’s north area, aka “Umekita.”

Docomo has begun the program with approximately 170 stores in Tokyo like the Tokyu Department Store. Within each store, sound wave emitting devices about the size of a cigarette carton have been placed which emit sound waves within a 10 meter radius. Smartphones that pick up the sound waves will receive coupons and discount points from a server.

Use requires download of a special app to the smartphone. Targeted devices are those with Google’s Android operating system but the Apple iPhone is also targeted. Docomo will receive a fee from the stores based on usage results. The program is planning to expand to more than 1000 stores by the end of 2013.

“Umekita’s”, the Grand Front Osaka multi-use business complex will open on April 26 and the service will start at the same time. The service will be managed by Umekita’s management company and Information Services International – Dentsu (ISID).

Users who turn on the app while walking on nearby streets or touch RFID capable cards like the East Japan JR ICOCA electronic fare card to electronic billboards in stores can register. Based on that registration, their smartphones will display advertised events and store information.

This kind of arrangement where smartphones or other internet-ready devices “online” are used in real time by stores “online” to invite customers, is referred to by the acronym “O2O (online to online)”. O2O helps stores to bring in customers through coupons, and allows them to easily gather customers’ purchasing preferences, and personal information such as age and gender.

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